Vizuális zene/akusztika szimpóziumok és kiállítások – Visual Music/Acoustics symposia and exhibitions
Kurátor, szervező/Curator: GYENES, Zsolt (2012-)

 

Rendezvények/Events:

1.
“Hallgasd a képeket, nézd a hangokat! – A vizuális zene a kortárs művészetben"
„Hear the pictures, see the sound! – Visual Music in the contemporary arts”, Szimpózium/Symposium, Koreai Kulturális Központ/Korean Cultural Center, Budapest, 2012 (KCC)

2.
„Hallgatja a szem, nézi a fül" – A vizuális zene a hazai kortárs művészetben”,
ArtPlacc Kortárs Művészeti Fesztivál, Tihany.
ArtPlacc Budapest Edition, Toldi Mozi Kisterem, Budapest
“Hearing the eye, seeing the ear" – The Visual Music in the Hungarian contemporary arts.
ArtPlacc, Tihany and ArtPlacc Budapest Edition, 2013
(AP)

3.
“VAKU – Vizuális AKUsztika/VACOU – Visual ACOUstics”, Szimpózium/Symposium and exhibition, Kaposvári Egyetem Művészeti Kar/Kaposvár University, Kaposvár, 2015 (VAKU)

4.
VAC – Visual Acoustics, International exhibition, VIVA, Malta School of Art, Valletta, Malta, 2018 (VAC)

 

Előadók/Lecturers:

BALI, János (VAKU)
Eike BERG (HU/D) (KCC)
GYENES, Zsolt (KCC), (AP), (VAKU), (VAC)
IGNÁCZ, Ádám (KCC)
JENEY, Zoltán (KCC)
Jörg JEWANSKI (D) (VAKU)
KISS, Gábor (KCC)
KOVÁCS, Balázs (KCC), (VAKU)
KOROKNAI, Zsolt (KCC)
LACZKÓ, Juli (KCC)
MENGYÁN, András (KCC)
M. TÓTH, Éva (KCC)
NAGY, Ágoston/Binaura (KCC)
OROSZ, Márton (VAKU)
SAMU, Bence/Binaura (KCC)
Stewart COLLINSON (GB) (VAKU)
SURÁNYI László (KCC), (VAKU)
SZIGETVÁRI, Andrea (KCC), (VAKU)
SZIRMAY, Zsanett (VAKU)
TÁRKÁNY-KOVÁCS Bálint (VAKU)
TILLMANM, József (KCC)
VERESS, Bálint (KCC)
VIDOVSZKY, László (VAKU)

 

Kiállítók/Artists with exhibited works of art:

Matthew ATTARD (Malta) (VAC)
BORDOS, László Zsolt (VAC)
T. BORTNYIK/TUBÁK (A/HU) (VAC)
Vince BRIFFA (Malta) (VAC)
BRÜCKNER, János (AP)
Stewart COLLINSON (GB) (VAKU)
CZAKÓ, Zsolt (AP), (VAKU)
Matyou GALEA (Malta) (VAC)
GYENES, Zsolt (AP), (VAKU)
HORVÁTH, Erzsébet (AP)
KOROKNAI, Zsolt (AP), (VAKU)
KAUFMANN, Orsolya (AP)
KOVÁCS, Balázs (AP)
LÉVAY, Jenő (AP)
LUX, Antal (HU/D) (AP), (VAKU), (VAC)
Jerzy OLEK (PL) (VAC)
PALOTAI, Gábor (HU/S) (VAC)
PAPP, Pala László (AP), (VAKU)
Pierre PORTELLI (Malta) (VAC)
SZIGETVÁRI, Andrea (AP), (VAKU)
SZIRMAY, Zsanett (VAC)
 

 

 

 

 

„Hallgasd a képeket, nézd a hangokat! – A vizuális zene a kortárs művészetben"
címmel szimpózium került megrendezésre 2012 május 25-én a Koreai Kulturális Központ Művészeti Csarnokában Budapesten (1124 Csörsz u. 49-51.).
Program:
10- Köszöntő
10,20- Ignácz Ádám: Szkrjabin szinesztéziája – Képesség vagy spekuláció?
10,40- Surányi László: Az előzmény – A kép muzikalizálódása
11- Tillmann József: A zenei tér/térbeliség képi/nyelvi megragadhatósága
11,20- Kiss Gábor: A játszott vizuális zene – Néhány alkalmazás
11,40- Veres Bálint: Josef Danhauser: Liszt am Flügel (1840) – A megfestett zene
12- Szigetvári Andrea: Audióvízió – A kép és hang kölcsönös átértelmeződése
12,20- Kovács Balázs: Interaktív szonifikációs lehetőségek hanginstallációkban
12,40- M. Tóth Éva-Jeney Zoltán: Vox Animae – Film és hang/zene
13,50- Binaura (Nagy Ágoston, Samu Bence): Határátlépések – Legújabb interaktív műveikről
14,20- Gyenes Zsolt: A vizuális zenéről – Rendszerezési kísérlet
14,40- Mengyán András: Polifónikus Vizuális Tér
15- Koroknai Zsolt: Improvizált hétköznapok vizuális hangjai
15,20- Laczkó Juli: A vetített látvány a kortárs elektronikus zenei partykultúrában
15,40- Eike Berg (művészetéről)
16-16,10 Zárás
A rendezvény szakmai szervezője: Dr. habil Gyenes Zsolt DLA volt.

 

„Hear the pictures, see the sound! – Visual Music in the contemporary arts"
Symposium, Korean Cultural Center, Budapest, 05. 25. 2012.

Program:
10- Greetings
10,20- Ignácz, Ádám: Synesthesia of Scriabin – Capacity or speculation?
10,40- Surányi, László: The foregoing – The musicalization of picture
11- Tillmann, József: The visual/linguistic grasping of musical space
11,20- Kiss, Gábor: The playing Visual Music – Some of adoption
11,40- Veres, Bálint: Josef Danhauser: Liszt am Flügel (1840) – The painted music
12- Szigetvári, Andrea: Audiovision – The mutual reinterpretation of picture and sound
12,20- Kovács, Balázs: Interactive sonificated possibilities in sound-installations
12,40- M. Tóth, Éva-Jeney, Zoltán: Vox Animae – Film and sound/music
13,50- Binaura (Nagy, Ágoston–Samu, Bence): Passing over the boundaries– Newest interactive works of art
14,20- Gyenes, Zsolt: About the Visual Music – Experimental typology
14,40- Mengyán, András: Poliphonic Visual Space
15- Koroknai, Zsolt: Visual sounds of improvisated weekdays
15,20- Laczkó, Juli: The projecting spectacle in the party-culture of contemporary electronic music
15,40- Eike Berg's works of art
16-16,10 Closing
Curator of the symposium: Zsolt Gyenes

 

A Képírás Művészeti Alapítvány kiadásában 2012 végén jelent meg Gyenes Zsolt „Szinkrónia/Synchrony" című vizuális-zenei DVD-je. Az interaktív audio-vizuális lemez egy füzettel is kiegészül(t), mely egy kapcsolódó tanulmányt tartalmaz magyar és angol nyelven.

Synchrony by Zsolt Gyenes. The interactive DVD was published by Képírás Alapítvány in 2012. It contains a brochure about this Visual Music experiment.

 

„Hallgatja a szem, nézi a fül" – A vizuális zene a hazai kortárs művészetben" címmel előadás és kiállítás került megrendezésre az ArtPlacc Kortárs Művészeti Fesztiválon Tihanyban (2013. augusztus 16-20).

Az előadás helyszíne, időpontja: Tihany, KikötőPlacc, 2013 augusztus 17., 17 óra.

További vetítés: ArtPlacc Budapest Edition – 2013 november 16., Toldi Mozi Kisterem, Budapest.

 

"Hearing the eye, seeing the ear" – The Visual Music in the Hungarian contemporary arts.

Exhibition and lecture (2013, Hungary). ArtPlacc, Tihany and ArtPlacc Budapest Edition.

 

Kiállító művészek/Artists (videók/videos):

BRÜCKNER János

CZAKÓ Zsolt

GYENES Zsolt

HORVÁTH Erzsébet

KOROKNAI Zsolt

KAUFMANN Orsolya

KOVÁCS Balázs

LÉVAY Jenő

LUX Antal

PAPP Pala László és a Kaposvári Egyetem Művészeti Karának hallgatói csoportja/and the students of Kaposvár University Faculty of Visual and Performing Arts

SZIGETVÁRI Andrea

 

Kurátor/Curator: Gyenes, Zsolt

vetítés (pdf katalógus)

tanulmány (pdf)

 

A Labirynt Művészeti Fesztiválon (Festiwal Nowej Sztuki – Festival der Neuen Kunst, Slubice – Frankfurt n/O, PL – D) két ízben szerepelt Gyenes Zsolt Szinkrónia" című sorozata, illetve DVD-je, melyet a Képírás Művészeti Alalpítvány jelentetett meg. 2012-ben installációként, önálló kiállítás keretében, míg 2013-ban, a megnyitón, a kiadott DVD-ről került vetítésre egy válogatás.

A Magyar Elektrográfiai Gyűjtemény és a Képírás Szerbiában két rendezvényén mutatta be, többek között a Szinkrónia lemez tartalmát (Adán 2013-ban és Zentán 2014-ben).

Synchrony at Labirynt Art Festival (2012, 2013).

 
 

A Kaposvári Egyetem Művészeti Kar Elektronikus ábrázolás szakos hallgatói 2014. március 24-én mutatták be a MOzgókép ZIvatar" című kari rendezvényen Muszorgszkij–Tomita: Egy kiállítás képei című művére készített mozgóképi munkájukat.

Students of Kaposvár University Faculty of Visual and Performing Arts performed Mussorgsky–Tomita: Pictures at an Exhibition, Visual Music (Kaposvár University, 03. 24. 2014)

 

Megjelent vizuális zenei dvd 2014-ben:

Published Visual Music DVD in 2014:

 

 
 
 

poszter

TANULMÁNYOK (papers)

A rendezvény támogatói / Sponsored by:

:: Kaposvár polgármestere

:: Csiky Gergely Színház, Kaposvár

 
 
 
 
 

 

link2

 

Zsolt Gyenes, curator of VAC – Visual Acoustics, is delivering a presentation on the theme of visual acoustics. The presentation is followed by an exhibition tour led by the curator himself.

ART ADDITIVES is a series of talks, workshops, encounters and satellite events developed around the Spazju Kreattiv contemporary visual arts programme. The initiative links directly to Fondazzjoni Kreattivita’s aim of acting ‘as a catalyst for all forms of expression, by providing space and extending experience to reach all people and involve them in interactive participation.

Art Additives will add to the Spazju Kreattiv experience of contemporary art by generating discussion and debate, welcoming new audiences into the space, and encouraging conversation between artists and those interested in the arts.

An Old-New Genre: Visual Music
Wednesday 18 April, 2018, 6:30pm
School of Art, Valletta, Malta

1. Curator's Note

Hear the picture, see the sound!

“It was strewn with fine sand, and Jonathan, by means of an old cello bow which he drew up and down the edge from top to bottom made it vibrate, and according to its motion the excited sand grouped and arranged itself in astonishingly precise and varied figures and arabesques. This visible acoustic, wherein the simple and the mysterious, law and miracle, so charmingly mingled, pleased us lads exceedingly; [...]”

Thomas Mann: Doctor Faustus, The Life of the German Composer Adrian Leverkühn as Told by a Friend, Translated from German by H. T. Lowe-Porter, Alfred A. Knopf, New York, 1948., pp. 17-18

Common structural basis of all types of sensation is being hidden by creative possibilities in connection with correspondence. What does visual music/acoustics mean? What differences are there between the established compositional genres (abstract or generative, silent or sound, etc.) animation, motion picture, and many others? What type of role could artists who having such an experimental attitude to sound fulfill, and what is their contribution to the realism debate? What would be the common language that would help us walk the path? These and many other questions contribute to the rich diversity of issues that surround what we refer to as visual music.
There are a variety of visual structures that can be called visual music. Classified as a specific type of (intermedia) art, visual music is principally the use of musical structures that reference and connect to visual expressions. In many cases, sound or music is transformed into pictures through a variety of means, but equally viable solutions in the opposite direction can be imagined too, particularly when the visual elements (and other structures such as text) are converted into sound. Visual music therefore, can be thought of as a search for a unified spirit.
The genre is known for producing exciting experiments to match, synchronize (and sometimes a-synchronize) sound and (motion) picture. The different media are not perceived as one complementing the other, but are built together, one is determined by the other. One can step from one to the other through different transcoding, with the presented end product that can be termed as a visible acoustic. At the point where a sound event and a visual event meet in synchrony, the effect of “synchresis” (Chion, 1994) becomes particularly prominent.

Through the computer, man has created an active, creative partner to produce wholly new aesthetic experiences (Noll, 1967). Through digital technology, visual acoustics works of art experiment with new ways of merging sound and image, creating holistic works that meld traditional and digital media through a software-world, in search of realizing a new, magical age.

2. Exhibition synopsis

VAC – Visual Acoustics
– International exhibition of contemporary arts on visual music

Motto:
Music-like visual forms and visual-like music forms. (the word ‘music’ refers to audio/sound, in this case)

This exhibition does not intended to be representative of every aspect of current work in the visual music/acoustics genre. This is a very small sample of the thinking and practice of the field. The artists’ definitions of the theme are actually as broad as their work indicate, having no restraints set by any boundaries. Emanating from the (classical) pure silent visual music tradition, the exhibition looks at how artists using current technology recreate this form; where the disposition of the computer as a tool with a natural proclivity of combining visual and aural structures, contributes to the quantity and quality of works. In most cases, these works present experiences that have not undergone research in the classical tradition, but rather lean towards the interest artists have in the use of such unconventional media and the excitement of experimentation.

The invited artists for this event come from Malta, Hungary, Sweden, Poland, Germany and Austria. They use different techniques and tools, such as eye-tracking equipment, 3D mapping projection, interactive installation, audio-video, data-generation and printing. The common thread throughout the exhibition is in its common goal – that of an approach that reflects the general feeling of our contemporary society and its relationship with the everchanging technology.

3. Curator's Bio

Dr. habil. Zsolt GYENES – Born in 1962, Gyenes is a Hungarian media artist and theoretician whom produces audio-videos, electrographic/digital works of art and sound textures. Outside of Hungary, he has held one-man exhibitions in the USA, Thailand, Malta and Poland, and has curated many national and international exhibitions and symposia. Gyenes is also a member of various artistic associations and an associate professor and director of the Visual Institute at the Kaposvár University. He has participated in or given lectures at international conferences, workshops and festivals in the USA, Thailand, Turkey, Poland, Germany, France, Italy, Romania, Malta and Croatia, and has authored 7 books and some 50 articles in Hungarian and/or English.

http://www.gyenes62.hu

 
 
 
 

plakat_hu_2